Меню Закрити

Історія хмельницького тролейбуса

У 1980 році було побудовано лінію завдовжки 500 м по вулиці Молодіжній, що дозволило організувати нові маршрути з позначкою «А» на Південно-Західному масиві. З того моменту вулицею Інститутською почали курсувати такі маршрути: 1А, 2А, та 4 (як і раніше).

Восени 1982 року була побудована лінія завдовжки 1,7 км по вул. Шевченка, та Подільській, почали працювати два нових маршрути № 7 та 7А, а у грудні 1984 року стала до ладу нова мережа завдовжки 1,2 км по вулиці Дзержинського. Маршрути № 1 та № 1А припинили свою роботи. Натомість запрацював новий кільцевий маршрут № 1 «к-тр „Сілістра“» — «Школа № 6», таким чином відкривши лінію по вулиці Свободи.

Від 1984 року — директором був призначений Солтик Олександр Іванович, на роки керівництва якого припав найбільший розвиток тролейбусного підприємства. Загалом у місті діяло вже 9 маршрутів, тролейбусний парк нараховував 102 машини.

1988 року ухвалено рішення вивільнити центральну вулицю міста від транспорту й зробити її пішохідною зоною. Таким чином, тролейбусні дроти перенесли з Проскурівської на Театральну. У зв’язку з цим більшість маршрутів зазнали змін. Таким чином маршрут № 2 став курсувати по вул. Театральній, маршрут № 4 почав курсувати від Школи № 9 до центру міста з розворотом по вул. Свободи, Театральній, Кам’янецькій, та Подільській. Маршрут № 5 як і донині почав курсувати по вул. Шевченка, Свободи та Подільській, далі не зазнававши змін. Маршрут № 6 скоротили до Кооперативного технікуму. За 1988 рік підприємством було перевезено 59,7 млн пасажирів.

1989 року, з метою покращення обслуговування пасажирів мікрорайону «Ракове» і села Книжківці (тепер у складі міста), за кошти заводу трансформаторних підстанцій побудовано лінію в середину мікрорайону «Ракове» нею було подовжено маршрути № 3 та 4 на 1,6 км.

1989 року за гроші заводів «Термопластавтомат» та «Нева» було побудовано та відкрито лінію (у 1991 р.) вулицями Проскурівського Підпілля та Курчатова до Гречанської промзони, куди й запустили маршрут № 8.

Наприкінці 1980 — на початку 1990-х років на перехресті вулиць Кам’янецької та Подільської почалося будівництво підземного переходу. На той момент не обійшлося і без внесення змін руху тролейбусів. Саме в цей момент стартувало будівництво контактної мережі по вулиці Примакова та Соборній в протилежну сторону (оскільки вулиця мала односторонній рух як для тролейбусів, так і для всіх видів транспорту) щоб мікрорайон Виставка та Заріччя не залишалися без електротранспорту, на вул. Соборній було організовано, на час будівництва, двосторонній рух. Оскільки у 1991 році було запущено новий маршрут № 8, аби на доволі тривалий час не залишати мешканців мікрорайону Гречани без тролейбусу, було вирішено змонтувати лінію завдовжки 250 м від вул. Проскурівської до вул. Подільської, вулицею Котовського (нині Проскурівського Підпілля). На той момент контактну мережу по пішохідній частині вулиці Проскурівської ще не встигли зняли, що зіграло велику роль у здійсненні плану об’їзду.

На початку 1992 року діяло 11 маршрутів:

Початковий пункт Кінцевий пункт Маршрут руху Кількість випусків
1 Школа № 6 Площа Героїв Сталінграду вул. Свободи, вул. Зарічанська, Староконстянтинівське шосе, Проспект Миру, вул. Маршала Рибалка, вул. Зарічанська, вул. Свободи 3
(у годину-пік)
2, 2А Завод «Катіон» Площа Героїв Сталінграду вул. Тернопільська, вул. Інститутська, вул. Кам’янецька, вул. Театральна (нині — Героїв Майдану), вул. Свободи, вул. Проскурівська, Староконстянтинівське шосе, проспект Миру 7
3 Кінотеатр «Сілістра» Ракове просп. Миру, Староконстянтинівське шосе, вул. Шевченка, вул. Чорновола, вул. Майборського, вул. Довженка 8
4 Ракове Торгівельний центр вул. Довженка, вул. Майборського, вул. Чорновола, вул. Шевченка, вул. Свободи, вул Театральна, вул. Кам’янецька, вул. Подільська, вул. Свободи, вул. Шевченка, вул. Чорновола, вул. Майборського, вул. Довженка 16
5 Міська лікарня Вулиця Зарічанська кільцевий — вул. Шевченка, вул. Свободи, вул. Кам’янецька вул. Маршала Рибалка, вул. Зарічанська, Староконстянтинівське шосе 5
6 Кінотеатр «Сілістра» Кооперативний технікум кільцевий — просп. Миру, вул. Подільська, вул. Соборна, вул. Примакова (Кооперативний технікум) 12
7, 7А Завод «Катіон» Залізничний вокзал вул. Тернопільська, вул. Інститутська, вул. Кам’янецька, вул. Подільська, вул. Свободи, вул. Шевченка 23
8 Нафтобаза Кооперативний технікум вул. Курчатова, вул. Проскурівського підпілля, вул. Кам’янецька, вул. Подільська, вул. Соборна 10
9 Ракове Заріччя вул. Довженка, вул. Майборського, вул. Чорновола, вул. Шевченка, вул. Свободи, вул. Подільська, вул. Кам’янецька, вул. Маршала Рибалка, вул. Зарічанська, вул. Совбоди, вул. Шевченка, вул. Чорновола, вул. Майборського, вул. Довженка 7

1992 року підприємство отримало тролейбус Київ-11 (№ 266), пізніше 5 зчленованих тролейбусів ЮМЗ Т1 (№ 267-271).

У цьому ж році для зручності мешканців мікрорайону Ракове, було пущено новий маршрут № 9 «вул. Довженка — вул. Зарічанська» з розворотом по вул. Подільській, Кам’янецькій, Зарічанській, та Свободи.

В 1993 році аби краще сполучити мкрн.”Виставка” з центром міста, було запущено новий маршрут № 10 “к-тр « Сілістра» — Торгівельний центр, оскільки в цьому році був закритий маршрут № 2а.

21 листопада 1996 року маршрут № 2 було скорочено, таким чином курсувавши від з-ду «Катіон» до Школи № 6, оскільки його на половину дублював маршрут № 10.

1997 року побудовано лінію у мікрорайон «Озерна», у грудні того ж року маршрути № 6 був продовжений від кінотеатру «Сілістра» до вулиці Залізняка. Пізніше у цьому ж році пущені нові маршрути № 11(по вул. Тернопільській) та 11А Завод «Катіон» — вул. Залізняка (по вул. Інститутській).

У січні 1998 року запрацював маршрут № 12 «Вулиця Залізняка — Вулиця Примакова», який дублював маршрут № 6, внаслідок чого рух маршруту № 6 було змінено.

1 жовтня 1998 року закрито маршрут № 2 у зв’язку з низьким пасажиропотоком, натомість відновили маршрут № 2а “з-д «Катіон» — к-тр «Сілістра» по вул. Інститутській.

Станом на 1 січня 2000 року діяли маршрути:

Початковий пункт Кінцевий пункт Примітка
1 Кінотеатр «Сілістра» Поліклініка № 1 Лише в годину пік, кільцевий
Завод «Катіон» Кінотеатр «Сілістра» Через вул. Інститутську
3 Вулиця Довженка Кінотеатр «Сілістра»
4 Вулиця Довженка Торгівельний центр
5 Міська лікарня Вулиця Зарічанська Кільцевий
6 Вулиця Залізняка Театр ім. Старицького Через вул. Подільську, вул. Свободи, вул. Театральну, вул. Кам’янецьку
7 Завод «Катіон» Автостанція № 2 Через вул. Тернопільську
Завод «Катіон» Автостанція № 2 Через вул. Інститутську
8 Нафтобаза Кооперативний технікум
9 Вулиця Довженка Вулиця Зарічанська
10 Кінотеатр «Сілістра» Торгівельний центр
11 Завод «Катіон» Вулиця Залізняка Через вул. Тернопільську
11А Завод «Катіон» Вулиця Залізняка Через вул. Інститутську
12 Вулиця Залізняка Кооперативний технікум
13 Нафтобаза Автостанція № 2

У березні 2001 році завершилося будівництво лінії по вулиці Льва Толстого і Львівському шосе до Речового ринку. Маршрут № 12 було продовжено до Речового ринку та запущено маршрут № 14 Автовокзал № 2 — Речовий ринок.

Наприкінці 2001 року лінію на Озерній було продовжено до вулиці Кармелюка.

У квітні 2002 року було відкрито лінію по вулиці Купріна в мікрорайон «Дубово», де розпочав свою роботу маршрут № 15.

Навесні 2002 року лінію у мікрорайоні «Озерна» було продовжено до кінця забудови.

У планах продовження лінії на Озерній було висунуто думку провести лінію по всьому району, тобто по вулиці Панаса Мирного потім на Маршала Рибалка і по вулиці Озерній і на вулицю Панаса Мирного. Рішення прийняли і почали встановлювати електроопори та робити «заїздні кишені». Та нажаль проект «заморозили», так і не закінчивши його.

У вересні 2003 року лінію по Львівському шосе було продовжено до заводу «Катіон», маршрути № 12 та № 14, відповідно, були продовжені. У цьому ж році було відкрито маршрут № 16 Завод «Катіон» — ВО «Алмаз», з метою забезпечити сполучення Південно-Західного мікрорайону із Гречанами.

9 березня 2006 року до ладу стала нова підстанція на Озерній, що дала змогу у вересні продовжити маршрути 2а, 3 та 10 від Сілістри до Озерної.

27 червня 2006 року було відкрито лінію по Вінницькому шосе до Автостанції № 1, та лінію по вул. Зарічанській в сторону вулиці Степана Бандери, оскільки рух тролейбусів на Зарічанській був одностороннім. Це було поки що останнє розширення тролейбусної мережі у місті.

Станом на 1 січня 2007 року діяли маршрути:

Початковий пункт Кінцевий пункт
1 Кінотеатр «Сілістра» Поліклініка № 1
Завод «Катіон» Озерна
3 Вулиця Довженка Озерна
4 Вулиця Довженка Торгівельний центр
5 Міська лікарня Вулиця Зарічанська
6 Озерна Театр ім. Старицького
7 Завод «Катіон» Автостанція № 2
Завод «Катіон» Автостанція № 2
8 ВО «Алмаз» (Нафтобаза) Вулиця Примакова
9 Вулиця Довженка Вулиця Зарічанська
10 Озерна Торгівельний центр
11 Завод «Катіон» Озерна
11А Завод «Катіон» Озерна
12 Озерна Завод «Катіон»
13 ВО «Алмаз» Автостанція № 2
14 Завод «Катіон» Автостанція № 2
15 Вулиця Примакова Вулиця Городовікова (Дубове)
16 Завод «Катіон» ВО «Алмаз»
17 Завод «Катіон» Автостанція № 1

У серпні 2008 року було придбано 2 тролейбуси з низькою підлогою Богдан Т601.11 для обслуговування пасажирів з обмеженими фізичними можливостями. У зв’язку з економічною кризою, у 2009 році підприємство було змушено скоротити останні рейси деяких тролейбусних маршрутів, однак тролейбус і дотепер лишається дуже популярним видом транспорту, відіграючи при цьому важливу роль у пасажироперевезеннях.

12 грудня 2010 року було внесено зміни — маршрути 4 і 6 було закрито, 7 та 7А продовжено у мікрорайон «Ракове», було введено нові маршрути 8А та 16А.

На початку 2011 року діяли маршрути:

Початковий пункт Кінцевий пункт Примітка
1 Кінотеатр «Сілістра» Поліклініка № 1
Завод «Катіон» Озерна
3 Озерна Вулиця Довженка
5 Міська лікарня Вулиця Зарічанська
7 Завод «Катіон» Вулиця Довженка Через вулицю Тернопільську
Завод «Катіон» Вулиця Довженка Через вулицю Інститутську
8 ВО «Алмаз» Вулиця Примакова
ВО «Алмаз» Озерна
9 Вулиця Довженка Вулиця Зарічанська
10 Озерна Торгівельний центр
11 Завод «Катіон» Озерна Через вулицю Тернопільську
11А Завод «Катіон» Озерна Через вулицю Інститутську
12 Завод «Катіон» Озерна Через Львівське шосе
13 ВО «Алмаз» Автостанція № 2
14 Завод «Катіон» Автостанція № 2
15 Вулиця Примакова Вулиця Городовікова
16 Завод «Катіон» ВО «Алмаз»
16А Завод «Катіон» ВО «Алмаз» Через Львівське шосе
17 Завод «Катіон» Автостанція № 1

У 2011 році у Хмельницький надійшов кузов тролейбуса ЗІУ-682Г-016.05 (№ 240).

У листопаді 2013 року було вирішено побудувати нову розв’язку від Львівського шосе на Тернопільську, адже раніше після робочого дня тролейбуси маршрутів № 12, 14, 16А не мали можливості відразу заїхати у депо, а повинні були повертатися до Юності, там розвернутися і далі їхати до заводу «Катіон». Таким чином, завдяки новій лінії тролейбуси стали економити 40 хвилин.

Сучасність

22 грудня 2014 року надійшов перший тролейбус Електрон Т19101 (№ 011), а вже 27 грудня надійшов другий тролейбус (№ 012) цієї ж моделі котрі були придбані за 4 452 000 грн, які розпочали роботу з 6 квітня 2015 року.

У червні 2015 року списано 13 тролейбусів, а 90 % парку давно відпрацював термін, було вирішено оновлювати тролейбусний парк. На підприємстві власними силами був капітально відремонтовано тролейбус ЗіУ-682Г [Г00] (№ 261), що вийшов на вулиці міста 25 вересня 2015 року.

У грудні 2015 року було змонтовано контактну мережу для з’єднання лінії по Вінницькому шосе з проспектом Миру у напрямку вулиці Степана Бандери, для відкриття маршруту 17А, і у лютому 2016 року було змонтовано контактну мережу на перетині вулиці Панаса Мирного та проспекту Миру для відкриття того ж маршруту, але проект відклали на невизначений термін.

30 липня 2015 року Хмельницький придбав два тролейбуса Богдан Т70117 (№ 014, 015), які розпочали роботу 13 серпня 2015 року. Наприкінці 2015 року надійшли ще два тролейбуси Богдан Т70117 (№ 016, 017).

У 2016 році у Харкові було капітально відремонтовано тролейбус ЗіУ-682В-013 (№ 253), що вийшов на маршрути на початку липня.

27 липня 2016 року прибув тролейбус Богдан Т70117 (№ 018) і ще два 9 серпня 2016 року (№ 019, 020).

27 січня 2017 року на вулиці Хмельницького вийшли 7 нових тролейбусів Богдан Т70117 (№ 021—027) та один капітально відремонтований тролейбус ЗіУ-682Г-016 (012) (№ 198).

27 грудня 2017 року введено нову транспортну мережу. Маршрути № 8, № 16А були закриті, ще 5 маршрутів зазнали змін, та відкрито 4 нових. 15 січня 2018 року прибув тролейбус з КВР у Луганській області ЗіУ-682Г00 № 275. Наприкінці січні тролейбус почав працювати на маршрутах.

З 20 лютого 2018 року маршрут № 16 почав курсувати по Львівському шосе до заводу «Катіон», далі рухаючись по вулицям Тернопільській та Інститутській.

Наприкінці лютого 2018 року на підприємство надійшли 7 тролейбусів Богдан Т70117 (№ 028—034), які були презентовані 6 березня 2018 року. 15 березня пройшли обкатку з подальшим виходом на маршрути міста.

У червні 2018 року було змонтовано контактну мережу для з’єднання Вінницького шосе з проспектом Миру у напрямку Автовокзалу № 1 для відкриття нового маршруту. Маршрут № 18 ВО «Алмаз» — Автовокзал № 1 запрацював 1 вересня 2018 року, на маршруті зазавичай працюють 2 тролейбуси в «годину-пік» у будні дні, а у вихідні — 1 тролебус також у години-пік.

З 1 вересня 2018 року вартість одноразової поїздки в тролейбусі зросла до 3,50 грн, а у нічних — 10,00 грн.

17 січня 2019 року на території тролейбусого депо було презентовано капітально відремонтований тролейбус ЮМЗ Т2 № 285, а вже 21 січня він виїхав на вулиці Хмельницького.

28 травня 2019 року змінено схему руху маршруту № 2А, відтепер він курсує за маршрутом «Завод Катіон» — «Озерна» через Старокостянтинівське шосе, як і до введення нової транспортної мережі міста у грудні 2017 року.

21 серпня 2019 року силами ХКП «Електротранс» було представлено відремонтований тролейбус ЗіУ-682Г00 (№ 237).

Станом на кінець серпня 2019 року, у зв’язку з нерентабельністю та малим пасажиропотоком, нічні тролейбуси припинили свою роботу і більше не виходять в нічний час.

29 серпня 2019 року було доставлено8 новий тролейбус Богдан Т70117 з партії 10 машин. Інші 4 машины були доставлені протягом 30 серпня-4 вересня 2019 року. 13 вересня 2019 року розпочали роботу на маршрутах Хмельницького 5 нових тролейбусів Богдан Т70117, які оснащені тяговими акумуляторами і можуть проїхати на автономному ходу до 5 км.

У листопаді 2019 в тролейбусне депо прибуло 5 тролейбусів з автономним ходом Богдан Т70117 (№ 040—044). Презентація та вихід на лінію відбулася 29 січня 2020. Нові тролейбуси працюють на маршруті № 4, сполученням «завод Катіон — Ракове», і пролягають вулицями Купріна, Красовського та Чорновола, де немає контактної мережі. На даний момент це найбільше придбання тролейбусів за 29 років.

З 25 лютого 2020 р. розпочав свою роботу у тестовому режимі маршрут № 4а «завод Катіон — Ракове», який курсує вулицями Купріна, Красовського, Пілотською та Чорновола. На маршруті працює 1 тролейбус.